Om Läsprepparna

Peppa och preppa inför lässtart!

Susanna Cabander och Anna Lagerström

Läsning är en avancerad förmåga som tar lång tid att lära sig och för vissa är det extra kämpigt. Att börja bygga grunden tidigt, redan innan skolstart, är därför en värdefull investering i barnets framtid. Böckerna i serien LÄSPREPPARNA utgår från forskning och syftet är att förbereda barnet så mycket som möjligt inför lässtart. Tillsammans med dig som vuxen blir böckerna ett hjälpmedel för att utveckla de färdigheter som behövs för att bygga en bra grund.

Läs mer

Läsprepparna_tågmodell

Följ barnets läsutveckling

LÄSPREPPARNAS-tågmodell illustrerar de olika stegen i barns läsutveckling. Från att börja intressera sig för språkets ljud till att läsa flytande utan ansträngning. Modellen kan användas av föräldrar, pedagoger och andra som vill stödja barns lärande.

Ladda ner bilden som pdf via länken nedan.

LÄSPREPPARNAS tågmodell

Tre kategorier i serien Läsprepparna

Med hjälp av ljud- och ordlekar slussar böckerna i serien Läsprepparna obemärkt in barnen i en värld med bokstäver, språkljud och ord. Böckerna är indelade i tre kategorier: 

Vad är Läsprepparna?

I filmen presenterar författaren Susanna Cabander och illustratören Anna Lagerström syftet med serien.

”Det är viktigt att barnen redan i fyra–femårsåldern får bygga upp en grund till läsning. Det handlar om att ge dem en ärlig chans att lyckas med sin läsning.”

Susanna Cabander

Viktigt att komma igång tidigare med barns läsning!

 

Vi har hört många gånger hur viktigt det är med högläsning för barn. Det förbättrar både deras ordförråd och deras förmåga att förstå sin omvärld. Men visste du att det också är viktigt att börja förbereda barn att lära sig läsa redan när de är i förskoleåldern? Redan när barnen är fyra år är det bra att börja preppa och peppa dem på olika sätt.

 

Det konstateras om och om igen. Vi har en läskris i Sverige. Undersökning efter undersökning visar att läsförmågan bland barn och unga dalar. Vad ska man göra? Vad kan man göra som förälder? Att ha en bra läsförmåga – att kunna läsa rätt och snabbt och förstå det man läser – är nyckeln till nästan allt. Du kanske inte tänker på det, men till och med i matte är det viktigt. ”När du ställs inför ett lästal i matten är det viktigt att du förstår texten och kan dra rätt slutsats om vilket problem det är som ska lösas.”, säger logopeden Susanna Cabander som har lång erfarenhet av att utveckla hjälpmedel för att lära barn läsa.

”I Sverige är det tänkt att barnen ska knäcka läskoden i sex–sju årsåldern. Det är i förskoleklass man börjar med läsförberedande aktiviteter som bokstavkännedom och att ljuda. Men det är sent att göra det först då. Läsning är en avancerad förmåga som tar tid att lära sig och för vissa barn är det extra kämpigt. Man kan, och bör, börja tidigare. Redan i förskolan”, säger Susanna Cabander.

 

Problemet är att de flesta förskolor varken har material eller kunskap om hur man gör för att på ett roligt och pedagogiskt sätt slussa in barnen i en värld med ljud och bokstäver. Föräldrarna har inte heller kunskap eller hjälpmedel. Susanna Cabander brinner för frågan om barns läsinlärning och har därför tagit fram flera material som är lättanvända för just förskolepedagoger och föräldrar. Nu senast har hon skapat bokserien Läsprepparna.

Varje bok hjälper till att utveckla en viktig läsrelaterad förmåga, hela tiden på ett roligt sätt, med hjälp av exempelvis rim och lekar med ljud och ord:

 

• I boken med blå rygg övar man på att höra och känna igen språkljud
• I boken med orange rygg får man bekanta sig med bokstäver och deras ljud
• I boken med rosa rygg stärker man på ett finurligt sätt sitt ordförråd

 

I varje bok finns enkla instruktioner och tips till föräldrar. Susanna Cabander ser det som sitt bidrag till att lösa Sveriges läskris. Det finns många studier som visar att läsinlärningen gynnas hos barn som börjat förberedas tidigt och på rätt sätt inför lässtart. Barnen har lättare att ta till sig läsundervisningen i skolan, lyckas med sin läsning i större utsträckning och har bättre läsförståelse när de går i lågstadiet. Det ger en stabil skjuts för att lyckas i skolan, och i livet.

 

Möt författaren och illustratören av serien

Susanna Cabander är kommunikatör, logoped och författare och har ett stort intresse för hur man kan hjälpa barn i sin tidiga läsutveckling och göra läsforskningen mer praktiskt tillgänglig. Hon har tidigare skapat läromedel som hjälper barn i sin tidiga läsinlärning genom serien Hur låter bokstaven? som blivit populär bland såväl barn och föräldrar som pedagoger. Hennes drivkraft ligger främst i att skapa hjälpmedel som både är roliga och inspirerande för barnen att använda samtidigt som de ger dem en tydlig skjuts framåt i deras läsutveckling.

Anna Lagerström är en mångsidig illustratör med ett öga för roliga detaljer och ett sinne för det pedagogiskt finurliga. Hon har illustrerat såväl barnböcker som läroböcker, bl.a. för Tukan läromedel.

Läs mer

F.A.Q

Hur många böcker finns det i serien Läsprepparna?

Det finns idag tre böcker i Läsprepparna, men fler kommer!

Finns böckerna i Läsprepparna tillgängliga som e-böcker?

Ja, de finns som så kallade ”Läs & lyssna”-utgåvor.

För vilken åldersgrupp är Läsprepparna lämpliga?

Böckerna är lämpliga för barn i åldrarna 3-6 år. Tanken är att börja med L-böckerna som är enklast för yngre barn att ta till sig. Därefter fortsätta med Ä-böckerna. S-böckerna kan läsas parallellt med både L- och Ä-böckerna.

Finns det en särskild läsordning för serien?

Ja. För barn som är alldeles i början av sin läsresa är tanken att börja med L-böckerna, och då med boken ”Vad låter lika?” först, för att sen fortsätta med ”Hitta ljudet!”. Efter att L-böckerna är genomgångna är tanken att fortsätta med Ä-böckerna, och då gärna med ”Hej bokstav!” först.

Böckerna i S-kategorin har ingen motsvarande ordning. De kan läsas fristående och parallellt med de andra böckerna.

Varukorg0
Det finns inga produkter i varukorgen!